Uutiset

TIEDOTE 22.6.2020: TORNINOSTURIONNETTOMUUS VANTAA 30.12.2019

22.06.2020

Olemme aiemmin tiedottaneet teitä 30.12.2019 Vantaalla torninosturillemme tapahtuneesta onnettomuudesta. Lupasimme palata asiaan saatuamme vahvistuksen tapahtuman syistä. Aluehallintoviranomainen on saanut valmiiksi onnettomuustutkinnan, tarkastuskertomus Dnro ESAVI/44243/2019 on nyt julkinen.

Onnettomuusnosturille oli kaikki vaadittavat tarkastukset ja katsastukset asianmukaisesti suoritettu eikä sen kunnossa ollut moitittavaa. Nosturia oli asennettu ja huollettu valmistajan käyttöohjekirjan mukaisesti. Kaikki määräaikaistarkastukset oli asianmukaisesti suoritettu, nosturin kunnossa ei ollut moitittavaa, nosturia oli kuljettanut pätevyyden omaava henkilö.

Vantaan onnettomuuden jälkeen selvisi identtisiä onnettomuuksia tapahtuneen samalla Terex CTT561 nosturimallilla dokumentoidusti viisi joista kolme viimeisen vuoden aikana. Yhteensä onnettomuuksia on tapahtunut ilmeisesti ainakin 12 tapausta. Onnettomuuksissa on menehtynyt ainakin yksi henkilö Etelä-Koreassa ja Puolassa loukkaantunut ainakin yksi henkilö. Suomessa vältyttiin henkilövahingoilta.

Välittömästi onnettomuuden jälkeen olimme yhteydessä nosturin valmistajaan ja Australiassa tapahtuneen vastaavan onnettomuuden tutkijoihin. Informoimme tapahtumasta kansainvälisesti alan ammattilaisia, vastaavaa mallia on maailmalla käytössä kymmeniä. Pyysimme valmistajaa lähettämään asiassa kansainvälisen varoituksen asiakkailleen ja tahoille joilla saattaa olla sama nosturimalli käytössään. Pyysimme valmistajan edustajan Suomeen tarkistamaan onnettomuusnosturin. Vakuutusyhtiö ja HTT Tavarantarkastaja tarkistivat sekä onnettomuusnosturin että toisen, tuolloin käytöstä poistamamme nosturin. Akkreditoitu tutkimuslaitos suoritti laajalti sekä AVI:n että meidän teettämiä tutkimuksia onnettomuuden aiheuttamalle rakenteelle. Rakennesuunnittelija analysoi nosturimallin kestävyyttä mallintamalla lukuisia rasitusvaihtoehtoja. Australiassa suoritettiin vastaavia tutkimuksia.

Tutkimusten johtopäätös on sama eli rakenteen mitoituksessa ei ole huomioitu riittävästi asennuksen olosuhteita. Varmuuskertoimia ei saavuteta kaikissa rasitustilanteissa. Rakenne on olosuhteiden johdosta alimitoitettu, jolloin liitos on erittäin arka rasitusvaihteluille aiheuttaen liitospulttien väsymisen ja lopulta katkeamisen. Rakenne vaatii vahvistamisen. Valmistaja, Terex, on muuttanut rakenteen uudemmalle nosturimallilleen. Missään muussa nosturimalleissamme ei ole vastaavaa ongelmarakennetta.

Pahoittelemme tapahtunutta ja toivotamme turvallista työskentelyä.

Helsingissä 22.6.2020

Juha Helin, toimitusjohtaja


»Lataa tiedote pdf-muodossa


Tiedote: Koronan mahdollinen vaikutus toimituksiimme 15.3.2020

15.03.2020

Osa yhtiömme henkilökunnasta on asetettu ja osa asetetaan karanteeniin palatessaan lomamatkoilta. Seuraamme viranomaisten määräyksiä. Vaikka toimintamme pääosin pysyy edelleen normaalina, saattaa karanteeni vaikuttaa fyysistä kontaktia vaativien toimitustemme ja palveluidemme vasteaikoihin. Pahoittelemme mahdollisia häiriöitä asiakkaillemme ja yhteistyökumppaneillemme ja pyydämme ymmärrystä asiassa.

Informoimme lisää tarvittaessa.

Veli-Pekka Virtanen, Lambertsson Oy


Tiedote: Torninosturionnettomuus 30.12.2019

02.01.2020

Maanantaina 30 joulukuuta aamupäivällä torninosturimme puomisto irtosi kääntökehän päältä ja putosi alas Vantaan Tikkurilassa asiakkaamme työmaalla. Nosturin alavaunu, mastot ja ohjaamo jäivät pystyyn, kuljettaja oli ohjaamossa. Onnettomuudessa vältyttiin henkilövahingoilta.

Onnettomuusnosturilla oli kaikki vaadittavat tarkastukset ja katsastukset asianmukaisesti suoritettu eikä sen kunnossa ollut moitittavaa. Nosturin oli asentanut valmistajan ohjeistusten mukaisesti ammattitaitoinen ja kokenut henkilöstö. Nosturia oli huollettu käyttöohjekirjan mukaisesti. Nosturia oli kuljettanut pätevyyden omaava henkilö. Olemme keskustelleet kuljettajan kanssa, hän ei ollut havainnut mitään tavanomaisesta poikkeavaa. Tapahtuma oli yllättävä ja ennalta arvaamaton.

Olemme olleet yhteydessä nosturin valmistajaan ja vaatineet heitä saapumaan Suomeen ja osallistumaan onnettomuuden syiden selvittämiseen. Onnettomuusnosturi on mallia Terex Comedil CTT 561-32, vuosimalliltaan 2004. Terex on yksi maailman suurimmista torninosturien ja muiden rakennusalan koneiden ja laitteiden valmistajista. Yhtiöllämme on tätä nosturimallia kaksi kappaletta. Toinen vaurioitui eilen käyttökelvottomaksi ja toinen on varikollamme Leppävedellä. Valmistajalta saamamme alustavan tiedon mukaan vastaavanlaisia tapahtumia tälle nosturimallille on sattunut myös aiemmin. Valmistaja ei ole meille näistä aiemmin raportoinut. Olemme pyytäneet heitä nyt tiedottamaan ongelmasta maailmanlaajuisesti. Muut käytössämme olevat Terex –nosturit eivät ole malliltaan samoja kuin onnettomuusnosturi. Tehtaan mukaan niille ei ole mahdollista vastaavaa onnettomuutta tapahtua, ne eroavat rakenteeltaan onnettomuusnosturin tyypistä. Muut käyttämämme nosturimallit Potain, Yongmao, Liebherr, Betox ja Saez eivät ole rakenteeltaan onnettomuusnosturin kaltaisia. Niille ei vastaavaa onnettomuutta voi tapahtua.

Olemme aloittaneet yhteistyön Aluehallintoviranomaisen kanssa edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi. Onnettomuuteen liittyvät nosturin osat toimitamme tutkimuslaitokseen analysoitavaksi. Tuloksena selvitys mahdollisista syistä nosturin rakenteen pettämiseen.

Olemme myös antaneet toimeksiannon kolmannelle osapuolelle joka suorittaa itsenäisesti onnettomuustutkintaa ja laatii tapahtumasta raportin. Raportin ja em. tutkimuslaitoksen analyysin tulemme jakamaan viranomaisille, torninostureita omistaville ja käyttäville tahoille sekä nosturin valmistajalle. Vaadimme valmistajaa maailmanlaajuisesti ohjeistamaan ja selvittämään muutostoimenpiteet tämän nosturimallin käyttäjille siten, että vastaavilta onnettomuuksilta vältytään.

Tulemme tiedottamaan asiassa lisää myöhemmin.

Helsingissä 31.12.2019
Juha Helin, toimitusjohtaja


»Lataa tiedote pdf-muodossa


Toimintamme kasvaa ja haemme nyt Etelä-Suomen alueelle, Vantaan varikollemme HUOLTOPÄÄLLIKKÖÄ

20.11.2019

Lambertsson Oy / Nosturiasennus Virtanen on Suomen johtava torninostureita vuokraava yritys. Nosturiasennus Virtanen on toiminut jo vuodesta 1989 lähtien ja palvellut rakennusalan ja teollisuuden alan yrityksiä kokonaisvaltaisella asenteella. Tällä hetkellä kalustoon kuuluu jo lähes 140 torninosturia. Liikevaihtomme on n. 20 milj. euroa. Toimintamme kasvaa ja haemme nyt Etelä-Suomen alueelle, Vantaan varikollemme

HUOLTOPÄÄLLIKKÖÄ

vastaamaan Etelä-Suomen vikakeikoista ja huollosta. Organisoit huoltotoiminnan tehokkaasti vikatilanteissa ja olet aktiivisesti yhteydessä asiakkaisiin. Teet tiivistä yhteistyötä alihankkijoiden, viranomaisten ja tarkastuslaitosten sekä asennus- ja varikkotoimintamme työnjohtajan kanssa.
Tehtävä edellyttää useamman vuoden kokemusta esimerkiksi konealan huollon tai teollisuuden kunnossapidon työnjohtotehtävistä. Sinulla on tehtävään soveltuva tekninen koulutus ja sähköalan pätevyys. Omaat kokemusta sähkömoottorikäyttöjen ja taajuusmuuttajien huollosta ja kunnossapidosta. Otat itsenäistä vastuuta myös huoltotoimintamme jatkuvasta kehittämisestä. Olet tottunut toimimaan paineenalaisissakin tilanteissa tehokkaasti, etkä kavahda tiukkojakaan aikarajoja. Englannin kielen taidon katsomme eduksesi.
Omaat aikaisempaa esimieskokemusta ja olet esimiehenä työtä tehokkaasti organisoiva ja delegoiva.
Osaat tarvittaessa puuttua epäkohtiin ja löytää niihin ratkaisut. Työntekijöiden viihtyvyys on meille tärkeää ja haemme esimieheksi henkilöä, joka on alaisiaan kannustava ja motivoiva. Osaat antaa myös positiivista palautetta.
Tarjoamme sinulle mielenkiintoisen paikan alansa johtavassa yrityksessä!
Lisätietoa tehtävästä antaa Kangas & Svinhufvud Oy:ssä Martti Kangas puh. 040 700 7754 tai martti.kangas@kangassvinhufvud.fi.

Täytä hakemuksesi alla olevan linkin kautta viimeistään 19.12.2019 mennessä.

https://kangassvinhufvud.rekrytointi.com/paikat/?o=A_A&jid=105

 


01.11.2019

Lambertsson Oy Tower Crane Virtanen takes a first step to develope both Finnish Construction practices but also increases its Fleet with Cranes. Now, for the very first time Finland has Luffers. These very first Luffers ever in Finland of brand Yongmao and model STL 420A 25 have worked since August. Totally 6 units arrived in Finland to serve our customers effectively and reliably.

 


14.06.2019

Syksyllä 2017 asennettiin PEAB Oy:n Ranta-Tampellan työmaalle Tampereelle Nosturiasennus Virtasen Yongmao STT 553 torninosturi. Nosturi oli varustettuna 24 tonnin maksimikuormalla ja se asennettiin teräslevyjen päälle maanpohjan huonon kantavuuden takia. Asennus tehtiin autonosturilla ja työ kesti kokonaisuudessaan kolmelta nosturiasentajalta kaksi päivää. Nosturin koukkukorkeus oli 39,4 metriä ja puomin pituus eli nosturin ulottuma 50 metriä. Puomin päästä nosturi pystyi nostamaan n. 11 tonnia painavan taakan. Nosturia käytettiin kolmella vierekkäisellä työmaalla ja se purettiin tammikuussa 2019.


Torninosturin huolto- ja tarkastustöiden turvallisuuden varmistaminen rakennustyömaalla

24.11.2017

Työmailla noudatettava toimintatapa Talonrakennusteollisuus ry:n ohjeistuksen mukaan. 

Nosturiasentaja tai -tarkastaja vastaa ja määrää yksipuolisesti nosturin käytöstä huolto- ja tarkastustöiden aikana. Asentajalla on oltava käytössään radiopuhelinyhteys nosturinkuljettajaan koko huolto- tai tarkastustyön ajan.

Katso linkki

 


OHJE NOSTURINKULJETTAJILLE JA TYÖMAILLE, JOILLA ON TORNINOSTURI

24.11.2017

Talven ja vaihtelevien pakkaskelien alkaessa pyydämme ottamaan huomioon seuraavaa:

Työpäivän päättyessä nosturinkuljettajan on ajettava nosturin puomivaunu siten, että mahdollinen kamera latautuu. Koukku on jätettävä noin 10m alas puomivaunusta. Seuraavan työpäivän alkaessa on ajettava koukkua ENSIN YLÖSPÄIN, jotta todetaan kaikkien vaijerinpyörien virheetön toiminta. Sen jälkeen ajetaan puomivaunua puomin päähän ja takaisin, jotta todetaan liikerajojen toiminta. Sitten voi ajaa koukkua varovasti alas. Varmista, että koukku laskeutuu eikä vaijeriin tule löysää ja nostovinssin rumpu mene sekaisin jäätyneiden vaijeripyörien vuoksi.

Varmistakaa myös, että sähköt pysyvät päällä, jotta lämmitys ei katkea sähkökaapeista ja hytistä missään vaiheessa.

 


Tervetuloa Lambertsson Oy:n uusille kotisivuille

23.08.2017

Uudet kotisivumme on nyt julkaistu. Voitte tutustua palveluihimme ja nosturivalikoimaamme päänavigaation kautta.


Käytämme evästeitä. Jatkamalla sivustoon hyväksyt evästeiden käytön.